onsdag 22 februari 2012

GÖR EGEN GESSO

Har testat att göra egen Gesso och tänkte visa er hur jag gick tillväga.
Gesso: Används för att grunda exempelvis canvastavlor eller som i mitt fall, mina mixed media alster som ni kan se mer av här.

2 delar babypuder, försök att hitta en parfymfri variant (talk, gipspulver fungerar också)
1 del färgpigment. Jag har använt titandioxid från Panduro som jag tidigare använt när jag
 gjorde egna tvålar. 
Går även att använd färgrester av vit hobbyfärg.
2 delar skollim.
1 del vatten.
***************
Blanda detta i en burk med lock. Tänk pannkakssmet. Är konsistensen inte som du vill, kan du öka på pudret eller vattnet litegrann tills du får den konsistens du vill ha. Jag ville att den skulle vara lite lösare än gesson som jag tidigare köpt på burk.
Första testet. Och jag är helnöjd. Vill man att det täcker mer så tar man och målar på ett lager till. Låt det torka mellan strykningarna.
Nedan följer de första stegen i skapandet av min art journal sida.
Grunden är en gammal "Det Bästas bokval" bok.
En mask av skräpet från ett spel.
Sprayar på egen mist gjord av vatten tillsammans med Distressinkdroppar som jag blandat i en lite sprayflaska.
Vände över masken till den andra boksidan så att den färgen som fanns kvar på översidan bildade ett motsatt mönster.
Stämplade med gesso på en bit wellpapp.
Använde bubbelplast och en svart stämpeldyna. Tryckte ner plasten lite varstans.
Med oljekritor färgar jag in sidan. 
Stryker ut färgen med fingret.
Resten är upp till er fantasi :)

Det är så härligt rogivande att kladda.
På marknaden finns en hel del masker och tillbehör men mycket
finns redan hemma i gömmorna. Börja leta!

//Tesa

16 kommentarer:

  1. Blir verkligen jättehäftigt =) Tack för inspiration!

    SvaraRadera
  2. Måste testas!!!
    Tack för ännu ett bra tips!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Wow, who knew.....? Jag sparar detta på min scrap-blogg bland tips så att jag lätt kan återkomma till denna sidan! Tack!

    SvaraRadera
  4. BTW - måste man har den där vita massa underst? Jag har en pärm med blanka papper redan... Dock måste jag ändå ha tag i lite färger hehe.....

    SvaraRadera
  5. Wow vilken inspiration du delar med dig!! :-)
    Kram Pillan

    SvaraRadera
  6. Detta måste jag prova... Har tittat på att köpa gesso, men det är alltid lite mer pengar än jag kan lägga ut... Toppen bra med detta tips!

    Tackar så mycket!

    SvaraRadera
  7. Åhhh, tack för tipset !!!
    Det måste jag prova :O)

    SvaraRadera
  8. Jädrar i min låda så fräckt det blev. Tackar och bockar för tipset.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  9. Ah, tack för tipset! Har inte använt gesso ngngång men tänkt att jag skulle investera i det..

    SvaraRadera
  10. Undrar om mitt skollim var för gammalt? Det verkade bra när jag mätte upp det, men sedan bildade det liksom en egen liten seg klump mitt i det andra! Nu har det stått några dagar, ska skaka om och röra om igen och prova. Det vore ju toppen att kunna göra egen gesso! Tack för tipset...

    SvaraRadera
  11. Supersnygga art journaling sidor! Och tack för tipset på den hemmagjorda gesson! Du är alltid så fyndig! :)

    SvaraRadera
  12. Tack för tipset, ska skriva ned ingredienserna och shoppa till veckan! =)
    Kram Elenor

    SvaraRadera
  13. WoW! Är "nygammal" scrappare som återupptagit pysslandet efter 2 års uppehåll. Fick till två sidor i förrgår kväll, men skulle behöva lära mig lite "nya" tekniker. Detta får jag testa! Tack, för tipset!!

    SvaraRadera
  14. Nu har jag blandat till min grundfärg! Ska bli spännande att testa den. Jag har aldrig använt riktig Gesso, så jag kan inte riktigt jämföra.
    Kom att tänka på ett gammalt knep jag lärde mig när jag målade korgar med äggoljetempera för evigheter sedan; för att få täckande vitt som håller sig vitt så blanda hälften zinkvitt och hälften titandioxid. Så det gjorde jag :-)

    SvaraRadera