måndag 3 september 2012

BLOMDEKORATION

Förra veckan kom livet emellan för mitt veckotips här på bloggen.

Idag visar jag en hårdekoration som jag gjort till min lilla dotter. Hon är snart 8 år och jag märker att hon har samma intresse för skapande som jag. Hon gillar att sitta bredvid mig och kika på olika inspirationsalster. En dag fann vi en bild på en Dahlia på Pinterest, den var gjord i filt och jag hörde ett litet viskande - Mamma, en sån skulle jag vilja ha. Då jag saknade filt här hemma bestämde jag mig för att testa med papper istället......för det finns det tonvis med här hemma;)) 

Klicka på bilden för att komma till inspirationssidan.


Jag började med att puncha ut ett gäng cirklar.
24 st cirklar men en 1 1/4 inch punch.
8 st cirklar med en 1 inch punch.
Jag rullade ihop cirklarna som en liten kon. Tog hjälp av en penna för att rulla den. Limmade ihop med limpistolen.
Punchade ut en cirkel där jag limmade fast de konformade bladen.
Runt, runt, lager på lager. De mindre cirklarna sitter på det översta lagret.
Jag satte en kon i mitten av blomman som avslut.
För att ta bort alla trådar av limmet värmde jag med en embossingfön över hela blomman.

Ett gammalt hårspänne limmades fast med limpistol. Satte även en liten pappersbit tvärs över spännet för ytterligare hållbarhet.
Tadaa!! En söt liten hårdekoration. Dessa blommor kan ju med fördel även få dekorera ett kort eller en ask. 

//Tesa

10 kommentarer:

  1. Svar
    1. Kul att du gillade den Marita:)
      Kram Tesa

      Radera
  2. Oj vad fint det blev...dottern blev säkert jätteglad för mammas underbara skapelse!
    Kanske nåt att pyssla med här hemma...min dotter gillar oxå att vara i pyselvrån. Kul att vi har samma intresse där!

    Ha det gott vännen!
    Kraaaaam Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, hon blev glad. Har använt det nästan varje dag och det är ju ett bra betyg:)
      Kram Tesa

      Radera
  3. Så fin! Både till kort och till håret =) Jag har en son, så det får bli ett hårspänne till mig isf;) Jag å andra sidan får först skaffa hem litta papper ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart att du ska ha ett eget hårspänne Anna:)
      Kram Tesa

      Radera
  4. Inte helt olik den olympiska elden i London.
    Jättesnygg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, kanske den är:)
      Olympiskt hårspänne;))
      Kram Tesa

      Radera
  5. Jätteläcker!! Ska absolut testa (länkar i så fall förstås tillbaka) så småningom. Gillar sådant som ser mycket ut för världen, med rätt små medel.

    SvaraRadera
  6. Jag gjorde jättefina paket dekorerade med din blommor,
    http://sakissan.blogspot.se/2013/12/fint-inslagna-paket-med-blommor.html

    SvaraRadera