onsdag 14 december 2011

DIY JULSPECIAL

I detta inlägg kommer jag att dela med mig av lite olika DIY projekt jag gjort här hemma.
Ett vimpelband.
Klippte till en mall och ritade av den på gammalt notpapper. Blir fint med gamla boksidor också.
Chalkade kanterna med distressdynan Walnut Stain. Sen ritade jag av bokstäverna med hjälp av en bokstavsmall jag hittade i billighetshyllorna i mataffären. När jag gjort alla vimplar till GOD JUL så vek jag en liten kant överst på vimpeln och limmade fast den på ett snöre.
Hänger så fint där i fönstret.
För några år sedan gjorde jag en Julhemlis-låda där jag lägger något till barnen som de får på julaftons morgon. Basen är en pastaförpackning. Klipper till den enl bilden och lämnar kvar en liten flärp längst upp.
Denna flärp är till för att fästa locket på.
Min gamla låda hänger fortfarande kvar:) Har precis letat fram den. Dekorera efter tycke och gör ett lock av dubbelt cardstock som limmas fast på flärpen.
Som en liten tyngd för locket hänger en metallcharm i ena hörnet.
Har gjutit ordet LOVE i en silikonform som jag köpte på Liseberg förra året. Använde Alabastergips från Panduro.
 LOVE TO YOU ALL.
När jag ändå höll på att gjuta i gips så tog jag en kakform och satte fast ett Treorör i mitten på formen med lite smält stearin. Fyllde formen och när den torkat så tog jag bort röret, vände ljusstaken upp och ner. Ställde den på ett silikonunderlägg och hällde i lite lite gips i botten på hålet så att ljuset inte går rakt igenom.
De färdiga ljusstakarna. Ett tips är att stapla fler av dessa ovanpå varann. Använd då en limpistol mellan varje form för stadga. Gipset går även utmärkt att måla.
Denna kupa gjorde jag förra året, men den tål att visas upp igen:) Med hönsnät formar jag ett rör som jag sedan arbetar ihop så det blir en rund topp. Jag använde lite tunn ståltråd i toppen för att tvinna ihop formen. Den står på ett fat från loppis.
Ett metallhjärta är fäst på kupan.

Med detta så tar denna blogg julledigt.

Men jag finns ju även här:

Tack så mycket för alla goa ord och mail jag får från er, det är det som gör att jag fortfarande tycker det är så kul att dela med mig av inspiration till er alla.
Och tack till alla sponsorer.

Ha en riktigt
GOD JUL & ETT GOTT NYTT ÅR!

//Tesa

15 kommentarer:

  1. Tack för du delar med dig av dina tips!! Mycket användbart! Jag blev lite nyfiken på att testa och göra gipsljusstakar... och även en installation med hönsnät... och en liten brevlåda var ju inte heller fel!! :-)
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Det är vi som ska tacka för alla tips. Vimplarna är jättefina och lite sugen blev jag allt på att göra en egen....får se om tiden räcker.Även hemliglådan ljusstakarna och nätkupan är helt underbara. Ha en go Jul och vila och njut så du kan komma tillbaka och tipsa oss igen efter alla helger. Kram Cathrin

    SvaraRadera
  3. Vill bara hålla med och tacka för alla fina tips du delar med dig!
    Dina julalster är så vackra utan undantag, idén med pasta förpackningen kommer jag att lägga på minnet ;-)
    Vill passa på att önska dig en underbar Jul och Gott Nytt År! Vi ses efter alla helger igen...
    Många Kramar Ann-Charlotte

    SvaraRadera
  4. Vill passa på att önska dig en GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR!!
    Tack för all inspiration!!! Kramen Brittis

    SvaraRadera
  5. Vilka massa fina tips!!
    God Jul och Gott nytt år på dig med!!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Men oj vilka roliga, härliga tips du kommer med, man blir så inspirerad av dina idèn, tusen tack!!
    Önskar dig en riktigt God Jul o Gott Nytt År !!!

    Kramar Majsan

    SvaraRadera
  7. Vilka underbara tips du har! Tack för att du delar med dig. Kram

    SvaraRadera
  8. Åh så mycket härligt pyssel! Gillar din Julhemlis-låda. Ska nog gå och tömma ur makaronerna i skafferiet och sätta igång:)
    God jul!
    Outi

    SvaraRadera
  9. GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR till dig med. Alltid lika kul att titta in och se vad du hittar på:)
    Kramisar

    SvaraRadera
  10. Så mycket fina saker du har gjort!!
    Ha en riktigt GOD JUL! & ett GOTT NYTT ÅR!
    kramizz

    SvaraRadera
  11. Din blogg är riktigt inspirerande och det är alltid lika roligt att se nya inlägg. Önskar dig en riktigt god jul och gott nytt pysselår!

    Ann-Charlotte

    SvaraRadera
  12. Men åååh va mycket fina DIY du gjort!!!
    Brevlådan var ju en superbra idé, som jag kommer låna av dig. Lovar att länka tillbaka! :)

    Jättefint med dekorationerna på brickorna oxå!

    Jag vill tacka DIG för alla underbara tips och all inspiration som du delar med dig!!! TACK! Och sen önskar jag dig och de dina en riktigt GOD JUL!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  13. God Jul och ett Gott Nytt År kärlek TESA
    vill så mycket
    Regina från Tyskland

    SvaraRadera
  14. Men så mycket fiffigt du hittar på! Tokgillar brevlådan. Önskar dig en god fortsättning och tack för all inspiration.
    Kram

    SvaraRadera
  15. Giller lådan, kanon bra idé

    SvaraRadera